Πολυχάρτης της Ελλάδας: Πολιτικός, ανθρωπογεωγραφικός
Οι άνθρωποι επεδίωκαν να χτίζουν πόλεις κοντά στη θάλασσα, για να έχουν εύκολη πρόσβαση σ' αυτή, επειδή τους βοηθούσε στις μετακινήσεις τους, στη μεταφορά των προϊόντων τους αλλά και επειδή τους εξασφάλιζε πλούσια διατροφή σε ψάρια και θαλασσινά.
Γενικά στις παραθαλάσσιες περιοχές οι κάτοικοι έχουν περισσότερες ευκαιρίες για εργασία και ποιότητα ζωής, καθώς το εμπόριο, η βιομηχανία και ο τουρισμός αναπτύσσονται ευκολότερα σ' αυτές.
Οι Έλληνες από τα αρχαία χρόνια ως σήμερα είναι στενά δεμένοι με τη θάλασσα. Στην αρχαιότητα έφτιαξαν αποικίες, όλες κοντά στη θάλασσα, οι οποίες αναπτύχθηκαν, κάποιες δε από αυτές υπάρχουν ώς και σήμερα π.χ. Νεάπολη (Νάπολι), Μασσαλία κ.λπ.
Αν παρατηρήσουμε τον παρακάτω χάρτη που δείχνει την κατανομή του πληθυσμού στην Ελλάδα, θα συμπεράνουμε ότι και σήμερα τα περισσότερα σημεία στα οποία συγκεντρώνεται ο πληθυσμός είναι παραθαλάσσια.
Χάρτης : Πυκνότητα πληθυσμού στην Ελλάδα
Οι μεγαλύτερες παραθαλάσσιες πόλεις της Ελλάδας είναι :
Η Θεσσαλονίκη, ο Πειραιάς, η Πάτρα, το Ηράκλειο, η Καλαμάτα, ο Βόλος, η Κόρινθος, η Καβάλα, τα Χανιά και η Χαλκίδα.
Όλες αυτές οι πόλεις είναι χτισμένες σε κόλπους, όπου μπορούν εύκολα να δημιουργηθούν λιμάνια και συγκοινωνιακοί κόμβοι. Ακόμα το ήπιο κλίμα τους κάνει τη ζωή πιο εύκολη και προσελκύει κατοίκους από τα ηπειρωτικά. Στις περιοχές αυτές παρατηρείται μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού.
Πολλές ηπειρωτικές πόλεις από την αρχαιότητα ως και σήμερα αναζήτησαν μια στενή σχέση με παραθαλάσσιες πόλεις, για να έχουν πρόσβαση στη θάλασσα και να κάνουν εμπόριο. Οι πόλεις αυτές έγιναν τα επίνειά τους. Επίνεια λοιπόν είναι οι παραθαλάσσιες πόλεις, οι οποίες εξυπηρετούσαν τις ανάγκες μεγάλων πόλεων που βρίσκονταν στο εσωτερικό της χώρας.
Π.χ. ο Πειραιάς έγινε και είναι ακόμα και σήμερα επίνειο της Αθήνας.
Επίνειο : λιμάνι που εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας ηπειρωτικής πόλης (θαλάσσιες συγκοινωνίες, μεταφορές κ.λπ.)
Η Ελληνική Ναυτιλία
Το ναυτικό επάγγελμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ιστορία του τόπου μας.Η Ελληνική Ναυτιλία διατηρεί στόλο 3.480 πλοίων, δηλαδή 16% περίπου της παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης και κατατάσσεται πρώτη μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε.. Ένα μικρό μέρος αυτού του στόλου σημαντικό για την εθνική μας οικονομία είναι τα πλοία, που εξυπηρετούν την επικοινωνία του ηπειρωτικού ελλαδικού χώρου με το νησιωτικό και τα οποία υπολογίζονται σε 393. Δηλαδή αυτά τα πλοία ασχολούνται με τη μεταφορά επιβατών και προϊόντων από και προς τα νησιά συμβάλλοντας ουσιαστικά και στην ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά κατά κύριο λόγο στην εξασφάλιση καλής ποιότητας ζωής στους νησιώτες μας για όλο το χρόνο.